تطبیق قدمهای 12 گانه معتادان گمنام با نهج البلاغه
» اصول کاربردی تجزیه و ترکیب
» شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
» امام سجاد علیه السلام
» مراسم بیل و کلنگ
» حضرت عباس علیه السلام
» علی اکبر علیه السلام
» سخنرانی آیت الله بهجت ره
» سخنرانی استاد مهدی دانشمند
» علی اصغر (نوحه)
» علی اصغر (زمینه)
» ام هانی
» سخنرانی استاد حمید میرباقری
» سخنرانی استاد علیرضا پناهیان
» سخنرانی دکتر رفیعی
» آیت الله جاودان
» روضه مکتوب شب هشتم محرم (حضرت علی اکبر)
» روضه مکتوب شب نهم محرم( حضرت ابالفضل العباس)
» روضه مکتوب شب هفتم محرم (حضرت علی اصغر)
» روضه مکتوب شب ششم محرم( حضرت قاسم بن الحسن)
» روضه مکتوب شب پنجم محرم (حضرت عبدالله بن حسن)
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تماس با ما
☼ ساخت کد صوتی مهدوی برای وبلاگ ☼

پخش زنده حرم

بازی آنلاین


پیوندهای وبگاه
» موسسه میثاق لوح و قلم
» جی پی اس موتور
» جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مبین و آدرس mobin121.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
» کتاب ها
» آنچه شما دوست دارید
» سبک زندگی جوانان
» ره توشه سبک زندگی جوانان
» سبک زندگی نوجوانان
» ره توشه سبک زندگی نوجوانان
» منشور بازار
» مقالات
» معیارهای انتخاب اصلح در کلام مقام معظم رهبری حفظه الله
» سلمان فارسی و نقش او در شکل گیری تشیع
» عیادتهای حضرت علی علیه السلام
» لقمه های حرام و محرومیت های معنوی و علمی
» فرهنگ سفر در آموزه های دینی
» تحقیقات
» فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام
» تاثیر نماز شب در سلامتی جسم
» دلایل جلوگیری نماز از گناه
» شادی در اسلام
» غیبت از نگاه اسلام
» عناصر و مدل ارتباطی در قرآن کریم
» تطبیق قدمهای 12 گانه معتادان گمنام با نهج البلاغه
» دین و انسان
» تاملی درباره غلو
» ادبیات
» داستان کوتاه
» متن ادبی
» دل‌نوشته
» نکته
» سخنرانی مکتوب (سخنوران)
» محرم - اول
» محرم - دوم
» محرم - سوم
» محرم - چهارم
» محرم - پنجم
» محرم - ششم
» محرم - هفتم
» سیاسی (دشمنان )
» ولایت فقیه
» سخنرانی صوتی (سخنوران)
» آیت الله بهجت ره
» استاد دکتر رفیعی
» استاد علیرضا پناهیان
» استاد حمید میرباقری
» استاد مهدی دانشمند
» روضه های مکتوب
» شب اول محرم
» شب دوم محرم
» شب سوم محرم
» شب چهارم محرم
» شب پنجم محرم
» شب ششم محرم
» شب هفتم محرم
» شب هشتم محرم
» شب نهم محرم
» شب دهم محرم
» اشعار مذهبی (شاعران)
» امام رضا علیه السلام
» امام زمان علیه السلام
» عهد و پیمان
» حضرت علی اصغر علیه السلام
» جضرت علی اکبر علیه السلام
» حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
» امام سجاد علیه السلام
» حضرت رقیه سلام الله علیها
» دیدار با علما
» آیت الله بهجت ره
» آیت الله جاودان
» مردان و زنان تاریخ
» مسلم بن عقیل
» ام هانی
برچسب‌ها
» محرم (20), » متن سخنرانی (11), » شب (9), » روضه (8), » مکتوب (8), » سخنرانی (5), » صوت (5), » انصاریان (3), » شعر (3), » محرم (3), » رفیعی (2), » علی (2), » امام زمان علیه السلام (2), » انتظار فرج (2), » اشعار (2),
تطبیق قدمهای 12 گانه معتادان گمنام با نهج البلاغه
+ نویسنده مهدی سلیمانی آشتیانی در جمعه 10 آبان 1392 |

تطبیق قدمهای 12 گانه معتادان گمنام با نهج البلاغه

قدم اول:

ما اقرار کردیم که در مقابل اعتیادمان عاجز بودیم که زندگیمان آشفته گردیده بود.

آنها به این رسیدند که وقتی انسان دچار اعتیاد می شود واقعا جدا شدن از آن همتی عالی می طلبد که کمتر کسی می تواند چنین کند. به همین خاطر برای تهیه مواد ابتدا از غیر ضروریات خود استفاده می کنند و به باد هوا می دهند و کم کم که مجبور شوند حتی حاضرند از ضروریات زندگی خود برسند تا از خماری دربیایند لذا کار بجایی می رسد که فرش زیر پای خود و خانواده خود را به قیمتی ناچیز می فروشند تا به مراد خود برسند و در بعضی از داستانها شنیده شده است عده­ای به جایی می رسند که از خانواده خود می گذرند. اینان زندگی را تنها و تنها در ساختن خود می بینند. امیرمومنان علیه السلام می فرماید: « افسوس، آنچه را به شما تذّكر دادند فراموش كرديد، و از آنچه شما را ترساندند، ايمن گشتيد! گويا عقل از سرتان پريده، و كارهاى شما آشفته شده است.»آنها فکر می کردند آرامش آنها تنها در گرو گرمی مواد است، هر چند ناگواری و بدبختی آن را      می دیدند اما باز با خود گفتند: «با خود عهد بستم که دگر می نخورم، به جز از امشب و فرداشب      و شبهای دگر». اما دیگر خسته شدند و تصمیم گرفتند راه چگونه زيستن‏ را از مولایشان علی        علیه السلام بیاموزند که فرمود: «به دنيا آرامش يافتن در حالى كه ناپايدارى آن مشاهده مى‏گردد، از نادانى است، و كوتاهى در اعمال نيكو با وجود يقين به پاداش آن، زيانكارى است، و قبل از آزمودن اشخاص، اطمينان پيدا كردن از عجز و ناتوانى است.»این افراد به خود آمدند و گناهشان را بسیار بزرگ یافتند، دنبال راه حل افتادند. به این نتیجه رسیدند که اعتراف باید بکنند و نفس سرکش خود را مهار کنند تا شاید اقرار به اشتباه راه روشنی را جلوی پای آنها باز کند، چنین کردند و اقرار کردند که خدایا! ما ناتوانیم، ما نمی توانیم، اگر تو کمک نکنی ما نمی توانیم. راه باز شد، چتر عنایت حق بر سرشان سایه انداخت. مولا فرمود: « و آنان را از اين رو كه به عجز و ناتوانى خود در برابر غيب و آنچه كه تفسير آن را نمى‏دانند اعتراف مى‏كنند، ستايش فرمود...»قدم دوم: 

ما به این باور رسیدیم که نیروی برتر از خودمان میتواند سلامت عقل را به ما برگرداند.

یکی از اثرات فوق العاده بدی که اعتیاد بر روی مغز افراد می گذارد این است که سلامت عقل را به خطر می اندازد. داستانهای زیادی از افرادی نقل شده که بر اثر اعتیاد چنان عقلشان زائل شده است که حتی حاضرند به ناموس آنها هتک حرمت شود تا به مراد خود برسند. حضرت علی     علیه السلام می­فرماید: « پناه مى‏بريم به خدا از خفتن عقل و زشتى لغزشها و از او يارى مى‏خواهيم.»

جان بدون عقل هیچ ارزشی ندارد و با نبود آن هوای نفس بر وجود انسان حکمفرمایی می کند، عقل مرکز اطلاعات و حفظ انسان از مسائل ضد اخلاقی است. این عقل است که راه درست را جلوی پای انسان می گذارد و انسان را به سعادت می رساند. امیر بیان فرمود: «بردبارى پرده‏اى است پوشاننده، و عقل شمشيرى است برّان، پس كمبودهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان، و هواى نفس خود را با شمشير عقل بكش.»     « عقل و دولت قرين يكديگرند             هر كه را عقل نيست دولت نيست‏»سعدی

و تنها سلامت عقل از طریق نیروی برتری که همان لطف و عنایت پروردگار است برای انسان حاصل می گردد که بالاترین نعمت اوست و درود خدا بر او، فرمود: «آگاه باشيد كه فقر نوعى بلا است. و سخت‏تر از تنگدستى بيمارى تن و سخت تر از بيمارى تن، بيمارى قلب است، آگاه باشيد كه همانا عامل تندرستى تن، تقواى دل است‏ »قدم سوم:

ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی خود را به خداوند بدان گونه که او را درک میکردیم بسپاریم.

برای شناخت حضرت حق، کافی است در مرحله اول بخواهیم و اراده کنیم که واقعاً او را بشناسیم، در مرحله بعد لازم نیست امکانات فراوان داشته باشیم، همان سلامت عقل است، اگر عقل بکار گرفته شود و تفکر در نعمتهایش شود براحتی او را خواهیم شناخت، مطالعه در عجایب آفرینش و دقت نظر در آفریده هایی که هر روز با آنها سر و کار داریم و برای ما عادی شده است راه را هموارتر می سازد. ابوتراب علیه السلام فرمود: «اوست خدايى كه با همه وسعتى كه رحمتش دارد، كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيرى كه دارد، رحمتش همه دوستان را فرا گرفته است، هر كس كه با او به مبارزه بر خيزد بر او غلبه مى‏كند، و هر كس دشمنى ورزد هلاكش مى‏سازد، هر كس با او كينه و دشمنى ورزد تيره روزش كند، و بر دشمنانش پيروز است، هر كس به او توكّل نمايد او را كفايت كند، و هر كس از او بخواهد، مى‏پردازد، و هر كس براى خدا به محتاجان قرض دهد وامش را بپردازد، و هر كه او را سپاس گويد، پاداش نيكو دهد»با بهتر شناختن حضرت علی اعلی، دنیا در نظر انسان طور دیگری جلوه می نماید. قبلا دنیا را برای دنیا و خوشگذرانی می خواستم اما حال دنیا را برای آخرت می خواهم، برای همین است که اراده و زندگی خود را به خدا سپرده و از او یاری می جوییم. حضرت در مذمت دنیا فرمود: «دنيا خانه‏اى است پوشيده از بلاها، به حيله و نيرنگ شناخته شده، نه حالات آن پايدار، و نه مردم آن از سلامت برخور دارند، داراى تحوّلات گوناگون، و دوران‏هاى رنگارنگ، زندگى در آن نكوهيده، و امنيّت در آن نابود است. اهل دنيا همواره هدف تيرهاى بلا هستند كه با تيرهايش آنها را مى‏كوبيد، و با مرگ آنها را نابود مى‏كند.»

قدم چهارم:

ما یک تراز نامه اخلاقی بی باکانه و جستجو گرانه از خود تهیه کردیم.

خطبه 106 خطبه ای است که امیرالمومنان علی علیه السلام در شهر کوفه ایراد فرمودند. در این خطبه حضرت به نکوهش کوفیان می پردازد. شروع خطبه با ستایش خداوند متعال و ره­آورد اسلام است، سپس برای حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی که درود خدا بر او و خاندانش باد، دعا می فرماید، در ادامه اثرات مهمی از بعثت حضرت رسول صلوات ا... علیه که این مردم نامرد بدست آورده و بهره مند شدند را متذکر می شود. حال در علل سقوط و سیر ارتجاعی امت        می فرماید: «با آن همه بزرگوارى و كرامت، هم اكنون مى‏نگريد كه قوانين و پيمان‏هاى الهى شكسته شده امّا خشم نمى‏گيريد، در حالى كه اگر پيمان پدرانتان نقض مى‏شد ناراحت مى‏شديد، شما مردمى بوديد كه دستورات الهى ابتدا به دست شما مى‏رسيد و از شما به ديگران ابلاغ مى‏شد و آثار آن باز به شما بر مى‏گشت‏»قدم پنجم:

ما چگونگی دقیق خطاهای خود را به خداوند به خودمان وبه یک انسان دیگر اقرار کردیم.

در این قدم ایشان دچار اشتباهی بزرگ شده اند که قسمتی از آن مورد تایید دین نیست. اقرار در برابر پروردگار، رشد او را بهمراه دارد، معرفت و خلوص دارد اما اقرار به دیگران، کار بس مشکل و ناپسندد است چرا که اقرار بر دیگری اشاعه فحشا بوده و این خود گناهی دیگر است. اما اقرار بر خود جهت تنبیه و تذکر نیز شایسته است؛ اما بدون اقرار و شکستن غرور در مقابل حق تعالی، به جایی راه نخواهد داشت « پس اوست كه همه نشانه‏هاى هستى بر وجود او گواهى مى‏دهند و دل‏هاى منكران را بر اقرار به وجودش وا داشته است، خدايى كه برتر از گفتار تشبيه كنندگان و پندار منكران است‏»قدم ششم :

ما کاملا اماده شدیم که خداوند تمام این نواقص شخصیتی مارا برطرف کند.

خداوند متعال می فرماید بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، باید او را خواند، باید او را التماس کرد و التماس کرد. «فرمود: كمك الهى به اندازه نياز فرود مى‏آيد.»الیته در محاسبه نفس هم باید دقت لازم را داشته باشی تا به اشتباه نیفتی. « و چه بسيار است آنچه را كه نمى‏دانى و خدا مى‏داند، كه انديشه‏ات سرگردان، و بينش تو در آن راه ندارد، سپس آنها را مى‏شناسى. پس به قدرتى پناه بر كه تو را آفريده، روزى داده، و اعتدال در اندام تو آورده است، بندگى تو فقط براى او باشد، و تنها اشتياق او را داشته باش، و تنها از او بترس‏»

قدم هفتم:

ما با فروتنی از او خواستیم که کمبود های اخلاقی ما رابر طرف کند.

زمانی که بشر به خود نگاه کند و مقایسه ای بین خود و عالم داشته باشد تا آنجا که عقل درک    می کند خود را هیچ می یابد، به قول امیر بیان، مولای متقیان اگر انسان فکر کند ببیند از کجا بدنیا آمده است، در کجا زندگی میکند و به کجا می رود، اینقدر من من نمی کند زیرا «من» باقی       نمی ماند، انسان غرور و تکبر نخواهد داشت و تواضع در وج.دش موج می زند. «تاج تواضع و فروتنى را بر سر نهيد، و تكبر و خود پسندى را زير پا بگذاريد، و حلقه‏هاى زنجير خود بزرگ بينى را از گردن باز كنيد، و تواضع و فروتنى را سنگر ميان خود و شيطان و لشكريانش قرار دهيد، زيرا شيطان از هر گروهى لشكريان و يارانى سواره و پياده دارد»

قدم هشتم:

ما فهرستی از تمام کسانی که آزار داده بودیم تهیه کردیم و خواستار شدیم که از تمام آنها جبران خسارت کنیم.

زمانی که انسان در خواب غفلت است حق الناسهای فراوانی بر گردن خود ایجاد می کند، مخصوصا اگر مواردی مثل اعتیاد باشد که عقل در آن ضایع می شود. پس حال که تصمیم بر جبران گذشته دارند باید همه را جبران کنند. حضرت علی علیه السلام می فرماید: « حق را به صاحب حق، هر كس كه باشد، نزديك يا دور، بپرداز، و در اين كار شكيبا باش، و اين شكيبايى را به حساب خدا بگذار، گر چه اجراى حق مشكلاتى براى نزديكانت فراهم آورد، تحمّل سنگينى آن را به ياد قيامت بر خود هموار ساز.» 

قدم نهم :

 ما به طور مستقیم در هر جا که امکان داشت از افرادی که به انها ازار رسانده بودیم مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان ویا دیگران زیان وارد نماید.

سوالی مطرح است و آن اینکه اگر کسی غیبت شخصی با بکند و بعد از مدتی پشیمان شده بخواهد حلالیت بگیرد اما می داند با گفتن اینکه من غیبت تو را کردم باعث کینه می شود، آیا جایز است به او بگوید یا جایز نیست؟ ظاهرا عده ای از فقها می فرمایند به او نگوید و برای آمرزش بخواهد زیرا همان گفتن مفسده بزرگتری را به بار می آورد. در مورد حق الناس هم همینطور است اگر امکان نداشته و یا باعث کینه و ... شود نباید به او گفت.

در این موضوع هر چه در نهج البلاغه گشتم چیزی نیافتم ولی از روایت های دیگر میتوان سود برد

 

قدم دهم:

ما به تهیه تراز نامه شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به ان اقرار نمودیم.

توبه واقعی آن است که پس از توبه اگر به این نتیجه رسید که کاری اشتباه بوده سریع اقرار کرده و از آن برگردد. مولا فرمود: « آيا پس از روشن شدن راه حق، جز گمراهى آشكار چيز ديگرى يافت خواهد شد؟ و آيا پس از بيان حق، جز اشتباه كارى وجود خواهد داشت؟ »این زندگی باعث می شود که مطمئنا قبل از مرگ توبه کرده است. «آيا كسى هست كه پيش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه كند؟ آيا كسى هست كه قبل از فرا رسيدن روز دشوار قيامت، اعمال نيكى انجام دهد؟. آگاه باشيد! هم اكنون در روزگار آرزوهاييد، كه مرگ را در پى دارد، پس هر كس در ايّام آرزوها، پيش از فرا رسيدن مرگ، عمل نيكو انجام دهد، بهرمند خواهد شد، و مرگ او را زيانى نمى‏رساند، و آن كس كه در روزهاى آرزوها، پيش از فرارسيدن مرگ كوتاهى كند، زيانكار و مرگ او زيانبار است،» 

اگر نگاهی به گذشتگان و تاریخ داشته باشیم باید عبرت بگیریم و یا از تجربیات دیگران استفاده کنیم که دچار آن نشویم. « ... چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگرى همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند؟...»



نظرات شما عزیزان:




برچسب‌ها: معتاد, معتادان, گمنام, نهج البلاغه, تطبیق قدمها, 12 قدم,
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...